Al 7 weken voorbij! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Angeline Bouwman - WaarBenJij.nu Al 7 weken voorbij! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Angeline Bouwman - WaarBenJij.nu

Al 7 weken voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Angeline

08 April 2015 | Gambia, Brikama

Salamaleikum,

Na weer wat dingen meegemaakt te hebben en omdat mn ouders er zijn geweest is het weer tijd voor een nieuw reisverslag. Twee weken geleden ben ik jarig geweest in Gambia, dat er een surpriseparty was georganiseerd had ik niet zien aankomen. Ze hebben allemaal gezongen voor me, drinken gehaald, gambianen uitgenodigd en hebben we nog een poar sapjes genoom’n in Senegambia!  ik had niks door dus ,surpriseparty geslaagd!
Dinsdag was ik dan echt jarig,eerst ben ik natuurlijk naar stage geweest waar iedereen me de hele dag birthdaygirl noemde. ‘Savonds hebben Nymphe en ik voor in totaal 14 man gekookt. Wat een werk maar wat gezellig! Voor ‘s avonds had ik natuurlijk naast de nederlandse groep ook weer onze gambiaanse vrienden uitgenodigd dus dat was heel gezellig. De gambianen die ik had uitgenodigd waren alleen niet de enige gambianen, er kwamen er 5 extra die zonder uitnodiging kwamen. Dat is hier heel normaal, als je weet dat iemand jarig is ga je gewoon!

De donderdag erna zijn Hilda en ik bij dokter Peter wezen eten. Dokter Peter is de enige Gambiaanse dokter in t Health Centre en tevens de beste (kinder)dokter! De andere zijn van Cuba en zijn uitgezonden door hun land,je ziet aan alles dat ze hier niet vrijwillig zijn. Na enige discussie op t werk over dat hij echt niet zo goed kon koken als de gambianen nodigde hij ons dus uit om bij hem te eten; en hij zou koken. Uiteindelijk hebben Hilda en ik en nog een ander iemand van t Health centre bij hem thuis gekookt. Natuurlijk hebben we hem wel ff duidelijk gemaakt dat we niet anders verwacht hadden omdat hij toch niet kon koken. We hebben écht gambiaans gekookt op een kolenpotje en we weten eindelijk hoe we rijst met domeda moeten maken (althans ik denk dat ik het weet). Toen het eten klaar was kwamen er nog wat collega’s van t Health Centre en hebben we echt een super leuke middag gehad! We hebben uitgebreid gediscusseerd over Gambiaanse gewoontes en gebruiken (over het hebben van meerdere mannen/vrouwen bijvoorbeeld) en uiteindelijk hebben Hilda en ik aardig wat discussies gewonnen! De volgende keer zou dr. Peter wel echt koken om te laten zien dat ie het echt wel kon.

Afgelopen week zijn dan eindelijk mijn ouders, met Anouk haar ouders, hier een weekje gekomen. Ik keek er heel erg naar uit en eindelijk was het dan zover, zaterdag de 28e hebben we ze ‘s avonds opgehaald van het vliegveld. We hebben een onzettend leuke week gehad. Ze hebben vooral gezien hoe en waar ik woon, werk en leef in Brikama. We hebben de Tanji vismarkt bezocht, de serrekunda market, naar een nature reserve geweest, uiteten geweest en we zijn door gambianen op hun nek de boot ingetild om te gaan varen! Ze hebben veel van het Gambiaanse leven gezien en waren er best wel van onder de indruk. Voor ons allemaal een leuke week en zo weten zij eindelijk echt hoe het hier is, want dat is moeilijk voor te stellen als je hier niet geweest bent. Toen de week voorbij was, was dat toch wel heel erg jammer. We moesten weer afscheid nemen, nu voor bijna 10 weken, wat voor mij langer dan ooit voelt. Gelukkig betekent dit wel dat we hier al weer 7 weken zijn en dat Jessica over 4 weken komt!

En verder:
- Het liften gaat echt steeds beter. Als we naar Senegambia gaan maken we dr een sport van om in zo mooi mogelijke auto’s, zo ver mogelijk die kant op te liften. Het enige lastige van liften is dat sommige mensen gelijk met je willen trouwen. (Liften is hier trouwens normaal, en ik lift nooit alleen voor de mensen die hiervan schrikken)
- Muriël had pas ‘s avonds een grote hagedis in dr klamboe! Wij met 5 meiden zijn natuurlijk allemaal helden op sokken en hebben de buurman uit zn huis getrommeld om hem weg te halen. Eerst heeft ie met zn bezempje hem richting de kussen geslagen, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling was. Uiteindelijk heeft ie hem gelukkig gevangen en hem buiten vrijgelaten. Ik had hem liever dood gehad gezien de kans op terugkomst maar dat zat er bij de buurman helaas niet in. Ik had pas ook al een beest in mn klamboe dus we kunnen nu wel concluderen dat een klamboe maar schijnveiligheid is.
- Eindelijk heb ik mijn eigen echte gambiaanse jurk. We zijn met Jambeh (1 van de Gambiaanse studenten) naar de markt geweest om stof te kopen en om hem vervolgens op maat te laten maken. Voor omgerekend 15 euro heb ik 5 meter stof en een op maat gemaakte jurk!
- We hebben kipsnitzels en vissticks gevonden! Tot op heden aten we of kipfilet in stukjes of gehakt maar nu hebben we dus een mogelijkheid erbij!


Liefs, Ajaratou

  • 08 April 2015 - 14:34

    Metsje Krol:

    Mooi al deze ervaringen en na wellicht een kleine dip weer open voor nieuwe avonturen. ik ben wel benieuwd naar de beste liftervaring en je grootste bijdrage op het werk.

  • 12 April 2015 - 15:51

    Papa En Mama:

    Leuk om je verslagen te lezen.
    Inmiddels zijn we al weer een week terug.
    Maar wat hebben wij veel indrukken bij je opgedaan.
    Het was een hele bijzondere ervaring die wij niet zullen vergeten.
    We hebben ontzettend genoten om een week bij je te zijn en je ons heel veel dingen hebt laten zien.
    Super bedankt daarvoor.
    We zijn trots op je.

    Liefs papa en mama,

  • 12 April 2015 - 22:06

    Henk:

    mooi verslag Lien, fijn dat je ons niet zat werd in Gambia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angeline

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 4985

Voorgaande reizen:

14 Februari 2015 - 10 Juni 2015

Gambia 2015

Landen bezocht: